Beste Iep,
misschien heb ik voor je iepieleaks site nog wel een leuk verhaal en foto, vanuit historisch perspectief.
Je laat nu wel ‘ns een foto zien van een testvoertuig van de 95-serie in de jaren ’80. Uit die categorie komt het onderstaande verhaal.
Het is september 2001 als ik toevallig bij een handelaar in oude trucks en onderdelen in het dorpje Molenhoek, in het uiterste noorden van Limburg voorbij kom. Mijn oog valt op een legervoertuig dat ik niet kan plaatsen. Ik besluit te stoppen en terug te rijden. Met enig ongeloof aanschouw ik daar een gecamoufleerde DAF, het lijkt een mini-DAF 95, in legergroen uitgevoerd. Aangezien ik bij DAF Trucks heb gewerkt herkende ik het voertuig als een testauto; een prototype dat gebruikt wordt om te testen in het kader van voertuigontwikkeling.
Het lijkt de voorloper van de DAF 85 die eind ’92 geïntroduceerd zou worden. Het nummer op de bumper (736) verraadt dat het een prototype is; het eerste cijfer is het bouwjaar van het voertuig (ieder voertuig had een eigen nummer voorafgegaan door het bouwjaar). Ik twijfel; heeft dit voertuig niet een blauwe maandag in het DAF-museum gestaan? Ik meen me dit te herinneren, maar weet het niet helemaal meer zeker (ik was al donateur van het DAF-museum toen het museum nog in Enschede was gevestigd onder leiding van Dhr. Lammers).
Eén ding is me in ieder geval duidelijk. Dit is een uniek voertuig. Eerder ving ik ooit een verhaal op dat DAF 2 types ontwikkelde voor de vervanging van de middenklasse (1700-2500 serie); een mini DAF 95 (modulaire opbouw) en een gerichte serie voor de middenklasse (zoals we deze nu kennen als 85/CF). De keuze scheen gevallen te zijn op het laatste (in tegenstelling tot de concurrentie, die wel kozen voor het modulaire systeem uit kostenoverwegingen).
Ik besluit contact te leggen met het DAF museum. Ik word al snel teruggebeld door Rico Dietz. Hij dan al vervroegd uitgetreden bij DAF Trucks en heeft een belangrijke rol in het DAF-museum. Belangrijker nog: Rico Dietz was directeur productontwikkeling in de periode 1986 t/m 1996 en tevens lid van de Raad van bestuur van DAF Trucks (hij zou opgevolgd worden door Martin de Louw). Hij was dus verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe middenserie 65/75/85.
Hij luistert naar mijn verhaal. Hij stelt dat inderdaad zo’n auto ontwikkeld is maar geeft tevens aan dat het onmogelijk is dat deze auto bij een handelaar staat. Prototypes worden namelijk altijd vernietigd volgens een strikte procedure. In een zeer uitzonderlijk geval gaat het naar het museum. Ik stel vervolgens voor om samen dan maar te gaan kijken. Rico Dietz stemt daarmee in en een dag later (nota bene: op 11 september 2001) haalt hij me thuis op en rijden we naar Molenhoek.
Daar valt zijn mond open van verbazing. Hij legt uit dat dit inderdaad het eerste prototype is van de DAF 85. Maar de cabine was toen nog niet klaar en daarom werd een 95-cabine versleuteld. Het verhaal dat DAF het modulaire systeem overwoog en dat dit hiervoor een proef was verwijst Rico Dietz naar het rijk der fabelen. Wel kent hij de auto in alle details. Het voertuig kent een experimentele motor, aandrijflijn en achteras. De cabinevloer is al van de huidige DAF 85 (CF). Maar hoe komt deze auto in hemelsnaam in de particuliere verkoop? Waar is het misgegaan? Rico Dietz weet het ook niet. Wel speculeert hij; waarschijnlijk is deze met het faillissement van DAF in 1993 in de particuliere verkoop gekomen. Iets anders kan hij niet bedenken.
We besluiten met de handelaar te spreken. Rico Dietz stelt zich voor. Er wordt nog een verkoper en de directeur gehaald. Dietz vraagt hen wat ze van plan zijn met deze auto. Het antwoord is dat ze het voertuig gaan verkopen. Dhr. Dietz wenst hen vervolgens veel succes toe. Het voertuig heeft geen chassisnummer, geen motornummer, heeft geen autopapieren en kan niet gehomologeerd worden voor de weg, zowel in Nederland als in het buitenland. De handelaar erkent dit. Dhr. Dietz legt hen verder uit dat het voertuig geheel experimenteel is en nog gevaarlijk ook. De auto is bijvoorbeeld niet te servicen. Met andere woorden: de auto is onverkoopbaar.
De verkoper oppert vervolgens dat hun plan is het voertuig in onderdelen te verkopen. Omdat alle onderdelen in meer of mindere mate experimenteel zijn is dat volgens Rico Dietz evenmin een goed idee. Hoewel het voor het DAF-museum zeer ongebruikelijk is om een voertuig te kopen, doet Dhr. Dietz toch een bod op de truck. De verkoopprijs ligt echter een stuk hoger. Het verschil blijkt niet te overbruggen.
Het leidt ertoe dat de aankoop van het prototype door het DAF-museum niet doorgaat. Eenmaal thuisgekomen wordt mijn verhaal snel weggevaagd door de realiteit. Het is 11 september 2001 en de twin towers in New York zijn geraakt door vliegtuigen met terroristen; mijn verhaal is even niet zo interessant. Tien jaar na dato is het verhaal voor jou (en misschien voor anderen) wellicht toch wel aardig. Wat er met de auto gebeurd is, is me onbekend. De auto was op een gegeven moment verdwenen, maar misschien weet één van de iepieleaks spionnen waar de DAF gebleven is.
Met vriendelijke groet,
Emiel Broere
Hartstikke bedankt voor dit geweldige verhaal Emiel! Deze site draait om prototypes en eigenlijk om de nieuwsten, maar dit soort verhalen zijn natuurlijk uniek.
Een reactie van Hans Holstege met foto is dermate bijzonder dat ik hem hier tussen plaats. De truck blijkt namelijk zelfs in een museum gestaan te hebben!
Hans: ”Beste Emiel ik heb de betreffende truck op de foto staan ik heb die foto gemaakt in het museum van Rob Lammers, Die had toen net zijn museum in Hengelo geopend. Heel jammer dat het museum door en paar aasgieren moest sluiten , Ik kwam er graag. M.V.G. Hans Holstege”
Hieronder de enorme lijst met reacties die ik gecopieerd heb uit Iepieleaks oude stijl.
Groet, Emile
de wereld is klein! Deze trekker heeft me ook altijd bezig gehouden. Wist helemaal niet dat jij er zover ingedoken bent!
Trekker heeft in ieder geval tot 2006 bij handelaar gestaan. Bijgaand link naar foto die ik in Maart 2006 heb genomen. (vanuit rijdende auto)
http://img141.imageshack.us/i/2 0063prototypecf.jpg/
Ik kan me niet meer precies het moment herinerren dat trekker van het terrein verdwenen is………
Groeten Roger
Voor de Dakar-liefhebbers: de cabine is (in verlengde uitvoering) de cabine die later voor de DAF Turbotwins uit 1988 gebruikt zouden worden.
Groetjes,
Roger
Ik weet nog 2 unieke voertuigen te staan (proto) en deze staan zeer dicht bij DAF zelf en nee ik bedoel niet het DAF museum maar op de nu bedrijfsschool ik zal kijken of ik deze foto’s die ik van de auto’s heb
Groet, Emile
mvg auke
hoe weet je zo zeker dat het deze auto was? Het zou fijn zijn als jij, of een lezer, zich misschien herinnert waar het was.
25.000 lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien deze auto onverkoopbaar is. 10 jaar geleden ging het om circa 7-8.000 euro.
Gr.Bert
rum/viewtopic.php?f=6&t=886&start=105
Ik gok dat het 2006/2007 is geweest dat die hier stond, dat was de tijd dat ik uit school nog foto’s ging maken en ben er een paar keer omheen gelopen, en zie hem zo voor me op de plek waar die volgens mij al die tijd gestaan heeft.
Ik heb contact gezocht met mensen die destijds bij de afdeling Beproeving Voertuigen werkten of toegang hebben tot gegevens uit die tijd en daar kwam het volgende uit:
De gefotografeerde proto met nummer 736 is inderdaad een NML-proto (Project 600; New Medium Line). Hij werd in 1987 gebouwd of in elk geval in dat jaar gepland. Met deze proto moest de drijflijn met o.a. de nieuwe 8,65 liter RS-motor worden getest. Er was echter nog geen NML-cabine voorhanden. Er was wel al een NML-cabinevloer. Dus werd een NML-achtige cabine geknutseld uitgaande van een 95 cabine. De 95 cabine kreeg een NML-cabinevloer op de juiste afstand van het dak. De achterwand werd derhalve ingekort. De bumper, koplampen en koplamppanelen zijn al NML. De vloerplaten hebben een hoogteverschil evenals de dorpels. De kastklep is vervallen. De stoelen van chauffeur en bijrijder stonden uiteraard dichter bij elkaar dan in een F95. De chauffeur en bijrijder zaten daardoor verder van de deuren dan gebruikelijk was en bij de productie NML-cabine zou worden. Lekker met de elleboog uit het raam hangen was er niet bij.
De proto heeft een slaapcabine. De X1 en X2 hadden een dagcabine. Ook bij die cabines is uitgegaan van een F95-cabine. Die cabines behielden de F95-vloer maar dan dichter bij het dak geplaatst. Ook hier een ingekorte achterwand en aan de voorzijde een speciale grille. De gebruikte deuren zijn echter wél NML proto-deuren. Mogelijk een verklaring voor de onderlinge verschillen wat betreft de zijruit in de rechter deur. De X2 had daar een horizontaal spijltje. Een verschil was wel dat de Dakar-deuren langs de onderrand met een stukje kunststof zijn afgewerkt. Dat het NML-deuren zijn zie je aan de knik in de onderrand en de afstand tussen de deurklink en de vouw in de deur. Die is kleiner dan bij de F95.
Kortom er is een verwantschap tussen de beide cabines, maar er zijn ook wezenlijke verschillen.
De cabine van proto 736 was uit nood geboren en geen test ten behoeve van het uitrusten van de NML met een mini F95-cabine.
Beste Emiel ik heb de betreffende truck op de foto staan ik heb die foto gemaakt in het museum van Rob Lammers, Die had toen net zijn museum in Hengelo geopend. Heel jammer dat het museum door en paar aasgieren moest sluiten , Ik kwam er graag. M.V.G. Hans